РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО НАВЧАННЯ ЗМІСТУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО НАВЧАННЯ ЗМІСТУ

УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ

ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

 

Дистанційний освітній процес – навчання учнів у мережі інтернет: консультування, спілкування, співпраця, самостійна робота.

Навчання школярів з української мови та літератури під час призупинення освітнього процесу за технологією дистанційного навчання організовується відповідно до календарно-тематичних планів на ІІ семестр 2019-2020 н.р.

Рекомендуємо під час підготовки до уроків надавати перевагу дистанційній технології, яка дозволяє об’єднувати в одній комп’ютерно-технічній системі графічне зображення, текст, відеозображення, анімацію, а саме: мультимедійні презентації, електронні довідники, підручники, окремі типи файлів (зображення, відео-, аудіо-, анімації), конструктори уроків, посилання на цікаві сайти вчителів, вікі-сторінки, веб-сторінки блоги, веб-сайти.

Рекомендуємо активно використовувати сервіси для створення хмаринки слів: Tagxedo,Wordle,WordArt, mosaic. Пропонуємо створювати цікавий дидактичний матріал до уроків, занять факультативів за допомогою технологій Web 2.0: онлайн-презентації за допомогою ресурсу: http://prezi.com; ребуси – http://rebus.com/index.php; створення схем з усіх предметів: www.mindmeister.com ; сервіси Gооgle: https://www.google.com.ua, Google-форми, Google –малюнки, Google-презентації.

З метою використання ігрових технологій доцільно використовувати завдання, розроблені за допомогою інтерактивної платформи для створення модулів програм: http://learningapps.org та 3D моделі: http://open-3d-viewer.googlecode.com/svn/trunk/web/index.html; фабрики кросвордів: http://puzzlecup.com/crossword-ru/.

Рекомендуємо використовувати найбільш затребуваі методи для дистанційного навчання: пояснювально-ілюстративний, дослідницький, репродуктивний, частково пошуковий (евристичний); програмованого навчання. Під час дистанційного навчання доцільно використовувати такі інтерактивні методи, які використовуються під час дистанційно-очного навчання: «Керована лекція», «Коло ідей», «Бажано. Обов’язково. Не можна».

Водночас, доцільно застосовувати методи, що забезпечують оволодіння мовою: практичні, репродуктивні, проблемні, пошукові, словесні, наочні, дедуктивні, індуктивні); мотиваційні, контролю й самоконтролю.

Модель дистанційного уроку повинна мати такі елементи:

  1. Мотиваційний блок. Мотивація – необхідна складова дистанційного навчання, яка повинна підтримуватися впродовж усього процесу навчання. Велике значення має конкретна мета, яка ставиться перед учнями. Мотивація швидко знижується, якщо рівень поставлених завдань не відповідає підготовці учня.
  2. Інструктивний блок (інструкції і методичні рекомендації).
  3. Інформаційний блок (система інформаційного наповнення).
  4. Контрольний блок (система тестування і контролю).
  5. Комунікативний і консультативний блок (система інтерактивної взаємодії учасників дистанційного уроку з учителем і між собою).

Для спільної роботи вчителів та учнів рекомендуємо використовувати такі інструменти:

  • зробити цікаві тести, опитування, кросворди та комплексні завдання з готових матеріалів допоможе цей застосунок;
  • готові навчальні вправий інструменти для створення тестів, завдань;
  • організувати клас до роботи з елементами гри можна тут.

Також рекомендуємо використовувати різні навчальні платформи, зокрема:

  • студія онлайн-освіти для школярів – EdEra
  • гейміфікована платформа для підготовки до ЗНО – iLearn
  • безкоштовна підготовка до ЗНО – Be smart
  • онлайн-курси для школярів, студентів і дорослих – Prometheus

Рекомендуємо вивчення програмового матеріалу за технологією дистанційного навчання здійснювати в таких формах:

– оприлюднювати завдання з відповідної теми з української мови та літератури для самостійної роботи учнів на сайті закладу освіти (можна й у вайбергрупі для батьків);

– організувати щоденне навчальне спілкування з учнями через Skype, Viber тощо;

– розміщувати в мережі Інтернет (Google Диск) мультимедійні матеріали (презентації, відеоролики тощо),  які допоможуть учневі у вивченні зазначеної вчителем теми;

– надати учням перелік інтернет-джерел, які сприятимуть засвоєнню програмового матеріалу (на каналі YouTube є відеоуроки за програмою з української мови для всіх класів).

Рекомендуємо використовувати під час дистанційного навчання:

  1. Відеоуроки з української мови та літератури за шкільною програмою на каналі YouTube.
  2. Експрес-уроки О.Авраменка http://ippo.kubg.edu.ua/ekspres-uroky
  3. Безплатні відеоуроки з української мови та літератури https://www.pedrada.com.ua/news/3769-qqn-16-m6-15-06-2016-bezplatnvdeouroki-z-ukransko-movi-ta-lteraturi
  4. Прокачай українську: усе для вдосконалення солов’їної https://studway.com.ua/vivchai-ukrainsku/
  5. Фільми онлайн з української літератури відповідно до програми ЗНО http://all4zno.net/filmi-online-z-ukrainskoi-literaturi-zno.html
  6. Кінофільми, що допоможуть засвоїти шкільну програму з української літератури https://pedpresa.ua/161892-kino-dopomozhut-zasvoyity-shkilnuprogramu-z-ukrayinskoyi-literatury.html
  7. Екранізовані твори з української літератури (за програмою ЗНО) https://znoclub.com/mova-ta-literatura/883-ekranizovani-tvori-z-ukrajinskojiliteraturi-za-programoyu-zno.html

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО НАВЧАННЯ ЗМІСТУ МАТЕМАТИКИ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

 

 

З метою організації занять під час карантину рекомендуємо використовувати сучасні онлайн платформи:

Зазначаємо, що на час карантину (з 12.03.2020 по 03.04.2020) доступ до навчання на платформі GIOS безкоштовний. Щоб отримати доступ до платформи необхідно подати дайте заявку на отримання доступу до платформи (https://forms.gle/awbimLE8Cboqa4eW9).

З метою вивчення, закріплення та засвоєння навчального матеріалу, організації самостійної, дослідницької, проєктної роботи рекомендуємо використовувати сервіс Google Classroom, який передбачає:

  • створення окремих класів з предмета або для кожної окремо взятої групи учнів;
  • створення оголошень для однієї або відразу декількох груп;
  • створення завдань з можливістю прикріплення посилань, мультимедійного контенту (у тому числі з сервісу You Tube), різних типів файлів, а також створення та зберігання файлів на Google Disk;
  • установка термінів складання кожного конкретного завдання з точністю до хвилини;
  • виставлення оцінок за виконані завдання з гнучкою шкалою оцінювання для кожного конкретного завдання;
  • можливість редагування та коментування зданих учнями завдань з динамічним відображенням правок в режимі реального часу.

Дистанційну перевірку знань, які здобули учні під час самостійної роботи доцільно здійснювати за допомогою сервісів:

Ключові особливості онлайн-тестів «На Урок»: увесь функціонал безкоштовний (кількість завдань та кількість тестів необмежена); повністю українськомовний інтерфейс; велика база готових тестів; інтеграція з особистим кабінетом учителя; можливість створювати різнотипні завдання; лаконічний та продуманий дизайн; контроль виконання роботи; 12-бальна та відсоткова система оцінювання; широкі можливості для аналізу результатів роботи; наявність специфічних символів, які можна використовувати під час створення тестів.

Під час карантину рекомендуємо використовувати онлайн-тести як домашнє завдання, оскільки учитель має змогу: задати домашнє завдання з будь-якої теми та контролювати його виконання дистанційно; перейменовувати домашні завдання з одного тесту для різних класів; змінювати крайній термін виконання завдань; контролювати, коли саме було виконано завдання конкретним учнем; аналізувати статистику успішності; завантажувати звіти про виконання роботи у таблицях Excel.

З метою систематизації та узагальнення знань рекомендуємо створювати ментальні карти, використовувати хмарні сервіси для побудови: Mind Mаister, Popplet, Мind, Cacco. У процесі побудови ментальних карт учні навчаються вибирати, структурувати та запам’ятовувати ключову інформацію, аналізувати, узагальнювати та систематизувати, розвивають креативне та критичне мислення, пам’ять і увагу.

Доцільно передбачити підготовку до зовнішнього незалежного оцінювання з математики, використовуючи Інтернет-ресурси :

З метою якісної підготовки до державної підсумкової атестації з математики в 2020 році доцільно використовувати збірники завдань для ДПА минулих років (http://www.soippo.edu.ua/index.php/mobilna-storinka-metodista?id=148:2011-05-31-10-47-28).

Простір навчальної взаємодії доцільно організувати на  онлайн-дошці Padlet. Рекомендації щодо роботи з дошкою за посиланням (http://ceit-blog.ucu.edu.ua/ed-tech/organizatsiya-navchalnogo-prostoru-vzayemodiyi-ta-spivpratsi-na-padlet/#disqus_thread).

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО НАВЧАННЯ ЗМІСТУ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ, ВСЕСВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ, ПРАВОЗНАВСТВА ТА ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ  УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

 

  1. З 13.03 по 03.04.2020 року в закладах загальної середньої освіти міст (районів, об’єднаних територіальних громад) призупинено навчальний освітній процес.

СОІППО рекомендує продовжити навчання учнів, використовуючи технологію дистанційного навчання.

  1. Організувати навчання учнів 5-11 класів з історії України, всесвітньої  історії, правознавства (9 клас) та  громадянської освіти (10 клас) відповідно до календарних планів на II семестр 2019-2020 н.р. (окрім уроків узагальнення та тематичного контролю).
  2. Пропонуємо перевести роботу педагогів  та методичних об’єднань  учителів історії та правознавства  щодо супроводу навчання історії та суспільних дисциплін  у дистанційний формат.
  3. Проаналізувати календарно-тематичне планування, визначити теми, які за відновлення навчання можна ущільнити та які учні можуть вивчити самостійно, а які потребують детального пояснення.
  4. Вивчення програмового матеріалу за технологією дистанційного навчання учитель може здійснювати у таких формах:
  • оприлюднювати завдання для самостійної роботи учнів на сайті закладу загальної середньої освіти (можна у вайбергрупі для батьків) з відповідної теми предметів суспільного напрямку;
  • оприлюднювати практичні завдання з методичними рекомендаціями щодо їх виконання;
  • учителі, що мають власні блоги та сайти можуть організувати щоденне навчальне спілкування з учнями, здійснювати індивідуальну допомогу учням через Skype, Viber;
  • розміщувати в мережі Internet (Google Диск) мультимедійні матеріали-презентації, відеоролики, які допоможуть учневі у вивченні тем з історії, правознавства, громадянської освіти, посилання, які розмістити на сайті закладу загальної середньої освіти;
  • надати учням перелік інтернет-джерел, які сприятимуть легшому засвоєнню навчального матеріалу з предметів суспільно-гуманітарного циклу.

Для отримання зворотного зв’язку, – пропонувати учням онлайн-тестування, використовуючи онлайн-сервіси для вчителя, платформи для створення тестів.

Під час карантину для ефективного навчання предметів суспільно-гуманітарного циклу рекомендуємо використовувати:

  • платформу «Доступна освіта», розміщено відеоуроки з історії України, з метою якісної підготовки до Державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання з історії України;
  • спецпроєкт «EDERA» ТА «ОСВІТОРІЇ» (історія України в історіях)
    повний курс з історії України для підготовки до ЗНО: Історія України. Повний курс підготовки до ЗНО;
  • навчання на платформах соціальних мереж. Для цього у обраній соціальній мережі створюється окрема група (коло, спільнота), на якій учитель розміщує навчальні матеріали. Це можуть бути як його власні матеріали, так і матеріали інших авторів з теми, що розміщені в інтернеті, або у тій же соціальній мережі. Учням пропонується ознайомитися з цими матеріалами і написати до них коментар на задану тему (можуть бути як однакові, так і різні) із встановленого обсягу.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО НАВЧАННЯ ЗМІСТУ ІНОЗЕМНИХ МОВ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

 

  1. Для забезпечення дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти з іноземних мов учителям рекомендуємо висвітлювати презентації, мікро навчання, відео-лекції, лекції, наукову літературу для підготовки з предмету на власних сайтах або сайтах школи.
  2. Учитель може використовувати дистанційне навчання, яке включає  подачу теоретичного матеріалу (урок/лекція, в т.ч. мультимедіа), перевірку засвоєння матеріалу, питання до матеріалу, контрольні роботи – як в текстовій, так і в тестовій формі,  для самоконтролю, для оцінювання знань.
  3. Згідно календарно-тематичного плану, визначити теми, які можуть учні опанувати самостійно і ті, які потребують більш детального опрацювання.
  4. Спілкування з вчителем по видам мовленнєвої діяльності: розуміння мови на слух, читання, використання мови та письмо. Рекомендуємо учителям надати учням зразки тестів із коментарями, що допоможе їм усвідомити та поетапно простежити перебіг роботи над завданнями, а тренувальні тестові завдання дадуть можливість сформувати навички виконання тестових завдань усіх типів; ознайомити учнів із загальними стратегіями виконання тесту заданого формату та запропонувати детальні практичні поради щодо тактики, спрямованими на успішне виконання завдань тесту; використовувати завдання чотирьох форм: завдання на встановлення відповідності, завдання з вибором однієї правильної відповіді, завдання на заповнення пропусків у тексті та завдання з розгорнутою відповіддю.

(Skype, E-mail, телефон та інші.)

  1. Спілкування між учнями. Обговорення та виконання завдань.У нагоді учням також можуть стати онлайн-курси, навчально-методичні онлайн-комплекси, безкоштовні онлайн-платформи для підготовки до ЗНО BeSmart, Prometheus, iLearn та освітній портал Akademia.in.ua.
  2. Для ефективної підготовки учнів до ЗНО можна використовувати:
  3. Підготовка до ЗНО 2018 з Dinternal Education – http://elt.dinternal.com.ua/pidgo tovka-do-zno-2019

2.ЗНО клуб Всеукраїнський портал для підготовки до ЗНО –  http://znoclub.com/angliyska-mova.html

  1. https://zno-ua.net/lesson/english
  2. http://subject.com.ua/zno.html
  3. http://subject.com.ua/english/zno_2017/index.html
  4. http://subject.com.ua/english/zno/index.html
  5. Мобільна сторінка методиста СОІППО http://www.soippo.edu.ua/index.php/34-2010-11-24-15-06-39/2010-11-24-15-07-23/478-2013-06-06-13-25-34
  6. Тести ЗНО он-лайн з англійської мови https://zno.osvita.ua/english
  7. Тести ЗНО он-лайн з німецької мови https://zno.osvita.ua/german
  8. Підготовка до ЗНО з німецької мови https://www.znonasharu.org.ua/nimetcka-mova2018
  9. 11. ЗНО з французької мови: особливості тесту 2018 року http://osvita.ua/test/training/5193
  10. Про ЗНО – перші в Україні он-лайн курси системної підготовки до ЗНО https://www.eduget.com/prozno
  11. Відкрита платформа з он-лайн курсами для підготовки до ЗНО http://ilearn.org.ua
  12. Англійська мова: аудіювання http://listenaminute.com

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО НАВЧАННЯ ЗМІСТУ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ТА РОСІЙСЬКОЇ МОВИ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

 

Рекомендуємо організувати навчання школярів із  зарубіжної літератури та російської мови відповідно до календарно-тематичних планів на ІІ семестр 2019-2020 н.р. (крім уроків розвитку мовлення та контрольних робіт).  Проаналізувати календарно-тематичне планування, визначити навчальні теми, які при відновленні навчання можна ущільнити, які учні можуть вивчити самостійно, а які потребують детального пояснення.

Організовуючи дистанційне навчання учнів із зарубіжної літератури та російської мови, учителі можуть:

  • запропонувати вивчення програмового матеріалу з відповідної теми з зарубіжної літератури та російської мови, оприлюднюючи завдання роботи учнів з поясненнями та рекомендаціями щодо їх виконання на сайті закладу освіти та/або у Viber-групах для батьків, або для відповідних класів;
  • розміщувати в мережі Інтернет (Google Диск, на каналі YouTube тощо) мультимедійні матеріали (презентації, відеоролики тощо), які допоможуть учневі у вивченні зазначеної теми, посилання на які подавати на сайті закладу та/або у Viber-групах для батьків або для відповідних класів;
  • дати перелік творів, які відповідно до навчальних програм із зарубіжної літератури визначені для вивчення напам’ять у ІІ семестрі;
  • організувати щоденне навчальне спілкування з учнями через власні блоги або сайти (за їх наявності), Viber, Skype тощо;
  • надати учням перелік інтернет-джерел, які сприятимуть засвоєнню програмового матеріалу;
  • для отримання зворотного зв’язку пропонувати учням онлайн тестування, використовуючи онлайн сервіси для вчителя, платформи для створення тестів (https://osvita.ua/school/method/technol/45747/);

Для кращого засвоєння навчального матеріалу, запропонувати учням переглянути: відеоуроки з зарубіжної літератури за шкільною програмою на каналі YouTube (наприклад, https://www.youtube.com/watch?v=TCPEHeiqDQk), експрес-уроки на ютубі (https://www.youtube.com/channel/UChAabEBIMnLZCFobn R9S8vg/videos), екранізовані твори з зарубіжної літератури (наприклад, http://svitliteraturu.com/publ/filmi/3) тощо.

Після відновлення навчального процесу учителям необхідно: оцінити роботу учнів, яку вони здійснили під час дистанційного навчання; перевірити рівень засвоєння учнями вивчених самостійно тем.

Рекомендовані інтернет-джерела:

  1. Уроки зарубіжної літератури (http://osvita.ua/school/lessons_summary/in_lit/).
  2. Світова поезія: (https://worldpoesy.com/).
  3. Гіпермаркет знань: http://edufuture.biz/index.php?title=%D0%97%D0%B0%D1%80%D1%83%D0%B1%D1%96%D0%B6%D0%BD%D0%B0_%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0
  4. Освіта в Україні на Parta.ua: http://www.parta.com.ua/ukr/school_program/ 5/foreigh-literature/

 

 

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО НАВЧАННЯ ЗМІСТУ ФІЗИКИ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

 

В умовах карантину доцільно організувати освітній процес з фізики за моделлю навчання «Перевернутий клас» (Flipped Class). Головною особливістю цієї моделі навчання  є те, що домашнім завданням для учнів є робота в онлайн-середовищі: перегляд навчальних відеоматеріалів або інформаційних ресурсів для опрацювання нового навчального матеріалу, або закріплення вже вивченого. Натомість у класі після завершення карантину діти під керівництвом і за допомогою вчителя виконуватимуть практичні завдання до тієї теми, яку засвоїли вдома. Різновид такого навчання –модель «віртуальний перевернутий клас».

Учителі фізики можу самостійно розробити відеоуроки з відповідних тем навчальної програми та викласти їх для перегляду на сайті закладу освіти. Якщо така можливість у вчителя відсутня, то рекомендуємо вчителям пропонувати учням для ознайомлення з новим навчальним матеріалом відеоуроки Віктора П.А., які можна переглянути на каналі You Tube.

За умов, якщо навчальний матеріал уроку сфокусований на демонстрації, проведенні наочних дослідів, то учитель може демонструвати необхідну діяльність та записувати відеоролик, а учні – переглядати його, аналізувати, а потім виконувати певні дії у власному темпі з підручних матеріалів. Перелік цих матеріалів учитель може надавати вкінці відеоролика. Також, укінці відеоуроку вчитель може пропонувати дітям переглянути розв’язання типових задач з теми та озвучити задачі для самостійного розв’язування.

Важливим аспектом роботи вчителя фізики в умовах дистанційної освіти є проведення онлайн консультацій, використовуючи Skype, та тестування. Учителі фізики можуть створювати тести самостійно, використовуючи Google форми на сайті закладу освіти.

 

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО НАВЧАННЯ ЗМІСТУ ХІМІЇ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

 

Рекомендаціями щодо організації дистанційного навчання з хімії
на час карантину у закладах загальної середньої освіти для педагогів є наступне:

  1. Активізувати роботу учителів хімії на власних блогах, або сторінках на шкільних сайтах на предмет розміщення теоретичного матеріалу, що розкриває зміст теми, відеозаписів лекцій, добірки відеодослідів та добірки завдань на закріплення матеріалу теми з прикладами виконання.
  2. Опрацювати досвід учителів-практиків, які працюють за принципом перевернутого класу або змішаного навчання. Запропонувати учням перелік тем і навчальну літературу (електронний формат), якою вони можуть скористатися під час роботи над опануванням матеріалу.
  3. За наявності потужного інтернету розглянути можливість організації дистанційних онлайн-консультацій, Skype-уроків склавши відповідний розклад ефірів.
  4. Розглянути можливість організації освітнього процесу шляхом застосування хмарних сервісів Google, а саме: Google classroom, Google forms, Google slides, Google docs тощо. На допомогу можуть прийти методичні рекомендації, розроблені до авторської творчої майстерні з теми «Інформаційно-комунікативні технології в роботі учителя хімії» (28.03.2019) і розміщені за посиланням http://www.soippo.edu.ua/index.php/home/3279-informatsijno-komunikatsijni-tekhnologiji-v-roboti-uchitelya-khimiji
  5. Використовувати під час організації он-лайн навчання сайт https://besmart.study/, долучивши учнів до перегляду відеолекцій та тестів для самоперевірки.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОПАНУВАННЯ ЗМІСТУ БІОЛОГІЇ, ЕКОЛОГІЇ

 

  1. Для забезпечення дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти з біології та екології учителям рекомендуємо висвітлювати презентації, відео-лекції, лекції, літературу для підготовки з предмету на власних сайтах або сайтах школи у відповідній рубриці.
  2. Учитель може використовувати модуль дистанційного навчання порталу «Класна оцінка». Він створений для організації дистанційного навчання учнів різним дисциплінам. Кожен його користувач має свої індивідуальні «Логін» та «Пароль». Модуль дистанційного навчання допомагає вирішити задачі:

1)   Подача теоретичного матеріалу (урок/лекція (у т.ч. мультимедіа), опис практичної/лабораторної роботи, глосарій, бібліотека).

2)   Перевірка засвоєння матеріалу (звіт з практичної/лабораторної роботи, питання/задачі до уроку/лекції (домашні завдання), контрольні роботи – як в текстовій, так і в тестовій формі, тести (для самоконтролю, оцінювання знань).

3)   Спілкування з у чителем (питання з курсу (через розділ «Питання, що часто задають»), форум, ICQ, Skype, E-mail, телефон).

4)   Спілкування між учнями  (обговорення матеріалу на форумі, інформація про учнів, які навчаються на тому ж курсі). Для учителя: при вході до системи викладач бачить список курсів; активність своїх учнів; завдання, які були вислані на перевірку, тести, що пройдені учнями.·         Весь курс навчання розбивається на частини, які складаються з: уроків/лекцій, практичних/лабораторних робіт, домашніх/контрольних робіт, тестів для перевірки засвоєння учнями матеріалу. При розробці такого курсу викладач: створює визначення до лекцій/уроків (у т.ч. використовує глосарій порталу), завантажує мультимедіа до курсу, веде розділ «Питання, що часто задають», завантажує книги для курсу (у вигляді файлів *.doc, *.txt, *.pdf, *.djvu та інш.), визначає систему прав доступу для учнів, інших учителів.

Усі складові курсу можуть бути: завантажені з файлу, підключені до курсу з уже завантажених до системи, набрані в редакторі самої системи. Для практичних/лабораторних робот, домашніх/контрольних робот, тестів для матеріалу, що пройдено, учитель сам встановлює кількість контрольних запитань, час для проходження тестів, число балів та інш. При створенні тестів є широкі можливості для вибору типу відповіді (множинний вибір, одиничний вибір, словесна відповідь та інш.).

Для учнів при вході до системи учень бачить: список курсів, на які зареєстрований, повідомлення від учителя. Учень має доступ до короткої інформації по всім дисциплінам, що викладаються на порталі, до інформації про курси, на які зареєстрований і навчається (склад обраного курсу, рекомендації вчителя, етапи вивчення змісту уроку (лекції) і перегляд мультимедіа до нього, рекомендована література, отримання завдань, проходження тестів по закінченні уроку з метою закріплення матеріалу, що пройдений, проходження контрольних та звітних тестувань, оцінки по уроках (лекціях), практичним заняттям, контрольним роботам, іспиту, можливість спілкування як з учителем, який веде курс з дисципліни, так і з іншими учнями, які навчаються або вже пройшли навчання. По закінченню навчання та успішного проходженню звітних тестів учень отримує іменний сертифікат, який має індивідуальний номер і реєструється в базі даних сертифікатів порталу «КЛАСНА ОЦІНКА».

  1. Для ефективної підготовки учнів до ЗНО можна використовувати сайт https://besmart.study.
  2. Відеоуроки для дистанційного навчання школярів: https://www.ed-era.com.

 

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

щодо організації освітнього процесу з БІОЛОГІЇ

в закладах загальної середньої освіти в умовах дистанційного навчання

 

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України  від 11 березня 2020 року № 211 в навчальних закладах з 12 березня по 3 квітня 2020 року установлено карантин, який передбачає заборону відвідування закладів освіти усіх типів та форм навчання. Перед учителем стоїть завдання організувати дистанційне навчання та разом з учнями в реальному часі відпрацювати надважливі навички 21 століття – ефективно працювати на відстані, добре розумітися на технологіях та бути медіаграмотним.

Дистанційне навчання – освітній процес, у якому значна частина викладання здійснюється викладачем (або групою викладачів), віддаленим у просторі або часі від учня (або групи учнів). Сучасне дистанційне навчання здійснюється в основному за допомогою технологій і ресурсів мережі Інтернет. Основою дистанційного навчання виступає особистісна продуктивна діяльність учнів, яка будується за допомогою сучасних засобів телекомунікацій. Цей підхід припускає інтеграцію інформаційних і педагогічних технологій, що забезпечують інтерактивність взаємодії суб’єктів освіти й продуктивність навчального процесу. Обмін і пересилання інформації відіграють у цьому випадку роль допоміжного середовища організації продуктивної освітньої діяльності учнів. Навчання відбувається в реальному часі (чат, відео зв’язок, спільні для віддалених учнів і вчителя «віртуальні дошки» із графікою тощо), а також асинхронно (телеконференції на основі електронної пошти, форуми). Паралельно зі створенням учнями освітніх продуктів відбувається їх внутрішнє освітнє зростання. Особистісний, креативний і телекомунікативний характер освіти — основні риси дистанційного навчання цього типу. В процесі дистанційного навчання передбачається наявність викладача й учнів, їх спілкування, спілкування між собою, а також наявність у системі підручника, необхідного комплекту засобів навчання [Класна оцінка. Освітній портал http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/distantsiine-navchannya-ponyattya-distantsiinogo-n.html].

 

Рекомендуємо вчителям біології організувати дистанційний навчальний процес наступним чином.

  1. Проаналізувати календарні плани та зробити перерозподіл навчальних годин шляхом резервного часу.
  2. Визначити шляхи інтенсифікації освітнього процесу. Це можна зробити шляхом об’єднання навчальних тем; використання технологій активного навчання; оглядового або самостійного вивчення навчального матеріалу, який не є базовим. При цьому, усі практичні роботи, визначені навчальними програмами, мають бути виконані.
  3. Обрати технологію дистанційного навчання. Це може бути:
  • кейс-технологія (учитель пропонує учням набори (кейсів), які учень повинен опрацювати; вони складаються з різних текстових, аудіовізуальних та мультимедійних навчальних матеріалів);
  • ТВ-технологія (використання навчальних матеріалів системи телебачення);
  • Інтернет – мережева технологія (використанні сайтів Інтернет та соціальних мереж для забезпечення навчально-методичними матеріалами та інтерактивної взаємодії між суб`єктами навчання);
  • змішана технологія навчання.
  1. Обрати стратегію організації дистанційного навчання.
  • Асинхронне дистанційне навчання. Учні в певний час (наприклад, 10.00) отримують на E-mail навчальні матеріали різного виду й форми і в певний час виконують перевірні завдання. При цьому вони самостійно розподіляють свій час, тобто виконують завдання коли їм зручно.
  • Синхронне дистанційне навчання передбачає одночасну роботу учасників освітнього процесу у віртуальному середовищі або програмі. Така форма роботи може бути технічно досить складною через те, що сервіси для спілкування підтримують зазвичай невелику кількість учасників, швидкість Інтернет-зв’язку може бути низькою й не всі учні зможуть своєчасно під’єднатися до мережі. У таких випадах рекомендуємо об’єднувати учнів в групи й пропонувати їм опрацьовувати спільний навчальний матеріал, зв’язуються між собою й виконувати завдання. Задача вчителя при такому навчанні полягає в тому, щоб спостерігати за процесом в обраному хмарному середовищі або отримати в певний час результати навчальної діяльності учнів на E-mail.
  • Навчання на платформах соціальних мереж. Рекомендуємо в соціальній мережі (Google+, FaceBook тощо) створити окрему групу, на якій учителем будуть розміщуватися навчальні матеріали. Учні зможуть вивчати інформацію і писати до них коментарі або відповідати на проблемні питання. За необхідністю, вчитель може звертатися до учнів у чаті, вилучати невдалі матеріали і коментарі.

Здійснювати дистанційне навчання можна також через ресурс Viber. Через те, що у ньому немає можливості хронологічно відстежувати повідомлення, якщо до якогось з меседжів з’являтимуться коментарі, рекомендуємо створити окрему групу для вивчення саме біології.

  1. Розробити ментальну карту в Mindomo, на якій детально розписати етапи дистанційного навчання або прописати для учнів конкретний план дій з алгоритмами навчальної діяльності, джерельну базу (різні освітні веб-ресурси та онлайн-платформи, віртуальні класні кімнати; мультимедійні матеріали, навчальні відеофільми, відео- та аудіозаписи лекцій, семінарів тощо; інтерактивні вправи; «віртуальні дошки» та ін.).
  2. Погодити з учнями правила та дедлайни роботи.
  3. Спланувати регулярні консультації та прямі трансляції. Оскільки живе спілкування сприяє мотивації учнів, рекомендуємо їх робити серед тижня або за день до виставленого дедлайна по завданнях. Це дасть змогу учням ще раз перевірити й доопрацювати роботу, а вчителеві промоніторити активність вихованців.
  4. Погодити з учнями критерії оцінювання їх навчальної діяльності на різних етапах.
  5. Вибрати найзручніший інструмент взаємодії з учнями.

Наприклад, ClassDojo. Це найзручніша закрита освітня соцмережа, яка пристосована для різних гаджетів (для мобільних телефонів треба буде завантажити застосунок). Учитель потрібно зареєструватися на платформі, створити свій «Клас», додати учнів та розіслати їм посилання на мережу. Учасники освітнього процесу будуть бачити в «Класі» публікації від вчителя в хронологічному порядку. Учитель зможе прикріпити до матеріалів та завдань PDF-файли, посилання на вебресурси. Учні можуть спілкуватися між собою, коментувати побачене, а вчитель давати додаткові пояснення.

На цій платформі рекомендуємо використовувати опції створення завдань чотирьох типів та гейміфікації навчання. Перша дозволяє учню виконувати певний вид роботи, а вчителю одразу фіксувати й перевіряти її виконання. Друга – це використання окремих елементів ігор у неігрових практиках. У основі гейміфікації навчання лежить винагородження за виконані завдання, шляхом нарахування певних бонусів за правильно виконану роботу. (аватарки-монстрики бали й отримують ще щось).

Великим плюсом цього ресурсу є те, що він передбачає можливість приєднання до цієї системи батьків, аби ті бачили  результати своєї дитини та стрічку із завданнями й коментарями від усіх.

  1. Обрати інструменти для перевірки.

В Інтернеті пропонується багато ресурсів, які вчитель може використати з метою перевірки навчальних досягнень учнів. Один з таких –ClassTime. Безкоштовний тестовий сервіс, де вчитель може використати 9 абсолютно різних і нестандартних типів запитань. Є відкриті запитання, запитання на встановлення відповідності, можливість дати розлогу відповідь на запитання. На закріплення знань учням можна давати контрольний тест через цю платформу. Також через цей же сервіс можна створити опитування, дати до нього доступ дітям. У такому разі школярі спершу мають переглянути відеолекцію, а потім одразу дати відповіді на запитання, щоб закріпити побачене й почуте. Рекомендуємо на власний розсуд обрати той ресурс, який вам найбільше підходить.

Для забезпечення дистанційного навчання учнів можна використовувати також власні блог, сторінку в соціальній мережі, електронну пошту або веб-ресурс закладу освіти. Пропонуємо також для проведення навчальних занять і надання окремих консультацій використати можливості Skype -зв’язку.

 

Рекомендуємо сайти, на яких можна знайти матеріали для організації освітнього процесу з біології на дистанційній основі:

  1. Сайт «На урок» https://naurok.com.ua/
  2. Сайт «Освіторія» https://osvitoria.media/
  3. Методичний банк «Видавничої групи Основа» http://metod-bank.com.ua/
  4. org – додаток Web 2.0 для підтримки навчання https://learningapps.org/
  5. Classtime https://www.classtime.com/uk/ (помічник вчителя, що збагачує Ваш урок миттєвою візуалізацією рівня розуміння та прогресу всього класу в живому часі; безкоштовний на час карантину. Як почати користуватись платформою – https://www.youtube.com/watch?v=nzaPih8KeGs)
  6. Центр інноваційної освіти «Про.Світ» http://prosvitcenter.org/
  7. Як організувати дистанційне навчання під час карантину? https://educationpakhomova.blogspot.com/2020/03/blog-post_13.html
  8. Вебінар «Платформи для дистанційного навчання під час карантину, репетиторства, курсів тощо» https://www.youtube.com/watch?v=gTrcoSILpAI&fbclid=IwAR27ioeiXWTIScS1Bq5j252dwuPJMvyJu3WCrqWdhl7klSJQ3Qs2A_Dlw_c
  9. Інтернет-ресурси для навчання під час карантину https://www.youtube.com/watch?v=dsoDjFnz31M&fbclid=IwAR0LHHOiZTyL-gkmerlYZbRyyB34fkZzk4kRcbwtj1e6dEQapqBy3-ZgSS4
  10. Google Classroom. Як створити клас та отримати КОД для запрошення учасників? https://www.youtube.com/watch?v=C9rN1vJZJkE&list=PLkZngqHiX-w93rLH2yTyvdfnzYFgXo_dV&index=1&fbclid=IwAR3S7F-Efx_h0WdS5b4O9Sn1fbiXa82FkG-Vp4sUxelzDiCukKbaR1spksU
  11. Організація дистанційної роботи під час карантину. Онлайн-тести «На Урок» https://naurok.com.ua/post/organizaciya-distanciyno-roboti-pid-chas-karantinu
  12. Мій клас. Біологія. Електронна освітня платформа «МійКлас» пропонує широкий спектр матеріалів – завдання, теорія та тести у шкільних предметах. Кожне завдання має кроки розв’язання, таким чином учень може самостійно вивчати предмет і вчитися на своїх помилках. https://miyklas.com.ua/p/biologiya
  13. Каталог електронних освітніх ресурсів. Біологія. http://urok.ippo.kubg.edu.ua/bio/
  14. Анатомія, яка захоплює: 16 вражаючих гіфок про тіло людини. Посилання на інтерактивні 3D моделі внутрішніх органів https://naurok.com.ua/post/anatomiya-yaka-zahoplyue-16-vrazhayuchih-gifok-pro-tilo-lyudini
  15. Гіпермаркет знань. Звичайні уроки (конспекти уроків, реферати, презентації, кросворди, практикуми, лабораторні, кейси та багато інших цікавих матеріалів з біології) http://edufuture.biz/index.php?title=%D0%97%D0%B2%D0%B8%D1%87%D0%B0%D0%B9%D0%BD%D1%96_%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%B8

Цінними будуть матеріали, що надаються з підготовки до Міжнародного інтерактивного природничого конкурсу «КОЛОСОК». Серед них – посилання на мобільний додаток «КОЛОСОК конкурс. Підготовка до конкурсу»:

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.arkgroup.www.adventure

Його також можна завантажити у Play Market за пошуковими словами: «конкурс колосок». Це не лише підготовка до конкурсу, але й навчальний продукт, який під час карантину дуже актуальний для дитини вдома. Відбуватиметься навчання та підготовка до конкурсу в ігровій формі. Конкурс «КОЛОСОК» відбудеться обов’язково, як тільки діти повернуться до школи.

 

Пропонуємо короткі відеоматеріали до навчальних занять:

Клас Тема Матеріали
 6 Спорові рослини Навчальний фільм: https://www.youtube.com/watch?v=tHHRNAj6VBg&list=PLHvmAuVQTxT02kNAZEEqGMZirnwBXJI7u&index=4
 6 Голонасінні Відеолекторій https://www.youtube.com/watch?v=3_qvLnSxsMA

 

Навчальний сюжет https://www.youtube.com/watch?v=RFQiH57ZVP0

6 Покритонасінні Презентація https://www.youtube.com/watch?v=0MmBtDzMxRE

 

https://www.youtube.com/watch?v=WNX5whX4w7I (голонасінні й покритонасінні)

7 Поведінка тварин у природі та методи її вивчення Відеопрезентація: https://www.youtube.com/watch?v=L-oTmL8qZHM
7 Вроджена і набута поведінка  Відеопрезентація: https://www.youtube.com/watch?v=oCgYTRt-lDc

https://www.youtube.com/watch?v=zLcWAe4xE-k

7 Способи орієнтування т варин Відеопрезентація:https://www.youtube.com/watch?v=QUWLQTE5bUs

https://www.youtube.com/watch?v=0B1odGud1dQ (як тварини повертаються додому)

 

10 Медична генетика. Спадкові хвороби людини Відеопрезентація: https://www.youtube.com/watch?v=Y-N1PEPJrT0

 

Сюжет ЗМІ https://www.youtube.com/watch?v=FFRdJHKhM7E

 

10 Діагностика спадкових захворювань людини. Медико-генетичне консультування Фрагмент уроку біології https://www.youtube.com/watch?v=tal8TCP8VLE

 

Презентація-лекція https://www.youtube.com/watch?v=1gpBNTB-dSY

10 Лікування та профілактика спадкових захворювань людини Сюжет ЗМІ https://www.youtube.com/watch?v=KxSM7YDr-WQ

Відеофрагмент: https://www.youtube.com/watch?v=6O8UX5NiQUE

(відкриття десятиліття)

 

11 Антропічний вплив на атмосферу Відеофрагмент: https://www.youtube.com/watch?v=qEsxzLgTe8s  (Забруднення атмосферного повітря в Україні)
11 Антропічний вплив на гідросферу Відеофрагмент: https://www.youtube.com/watch?v=qbkRy95gJsw
11 Антропічний вплив на грунти Навчальний фільм: https://www.youtube.com/watch?v=rEdR3P3UGS8

Пропонуємо відеоуроки та відеолекції:

  Клас Тема Посилання
Інтернет-портал  «ВНЕ ШКОЛЫ». Онлайн-уроки ЗНО

Розв’язок задач з молекулярної біології

Розв’язок  задач на моногібридне схрещування

Розв’язок  задач на дигібридне схрещування

Як підготуватися до ЗНО з біології

Онлайн-уроки 1-10; 11-20;  21-30  http://vneshkoly.com.ua/onlajn-podgotovka-k-zno/105-onlajn-podgotovka-k-zno/onlajn-uroki-po-biologii/874-onlajn-uroki-po-biologii-mat.html

  6 Онлайн-урок № 1. Загальна характеристика ростин. Рослинна клітина. Тканини рослин https://www.youtube.com/watch?v=shRRXUmRSdQ
  6 Онлайн-урок № 2. Вегетативні органи рослин https://www.youtube.com/watch?v=IvPFuIsH5Bk&feature=emb_rel_pause

 

  6 Онлайн-урок № 3. Генеративні органи рослин. Життєдіяльність рослин https://www.youtube.com/watch?v=NDbFCb2_RHg&feature=emb_rel_pause

 

  6 Онлайн-урок № 4. Спорові рослини http://vneshkoly.com.ua/onlajn-podgotovka-k-zno/105-onlajn-podgotovka-k-zno/onlajn-uroki-po-biologii/1176-onlajn-urok-4-sporovi-roslini.html
  6 Онлайн-урок № 5. Насінні рослини https://www.youtube.com/watch?v=bXsbr-VJ8cI&feature=emb_rel_pause

 

  6 Онлайн-урок № 6. Гриби. Лишайники https://www.youtube.com/watch?v=0jLeSqN5Zx4&feature=emb_rel_pause

 

  7 Онлайн-уроки №№ 7-10 і 11 http://vneshkoly.com.ua/onlajn-podgotovka-k-zno/105-onlajn-podgotovka-k-zno/onlajn-uroki-po-biologii/874-onlajn-uroki-po-biologii-mat.html
  8 Онлайн-уроки №№ 12-15 http://vneshkoly.com.ua/onlajn-podgotovka-k-zno/105-onlajn-podgotovka-k-zno/onlajn-uroki-po-biologii/874-onlajn-uroki-po-biologii-mat.html
  9-11 Онлайн-уроки 16-30 http://vneshkoly.com.ua/onlajn-podgotovka-k-zno/105-onlajn-podgotovka-k-zno/onlajn-uroki-po-biologii/874-onlajn-uroki-po-biologii-mat.html
  10-11 Розв’язок тестів ЗНО-2017. Біологія (розбір, відповіді) https://www.youtube.com/watch?v=AnpMK3XUDyY&feature=emb_rel_pause
  10-11 Розв’язок тестів ЗНО-2018. Біологія (розбір, відповіді) https://www.youtube.com/watch?v=z2JWp59g7go&feature=emb_rel_pause
Сайт be smart (Потребує реєстрації) https://course.besmart.study/course/list
    Онлайн-курс

«ЗНО Біологія. Курс підготовки».

97 відеолекцій та 104 тести для самоперевірки

Навчально-методичний онлайн комплекс з біології для учнів основної та старшої школи.

Саме час самоорганізуватися та швидко повторити весь матеріал з курсу біології найкращу допомогу у вирішенні цього завдання можуть надати матеріали даного курсу – завдяки онлайн-формату навчання їх можна поєднувати з будь-якими іншими варіантами повторення шкільного курсу біології.

Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах (лист ІМЗО від 01.02.2018 №22.1/12-Г-70).

https://course.besmart.study/course/zno_navchalno-metodichnij_onlajn-kompleks_z_biologii_dlya_uchniv_osnovnoi_ta_starshoi_shkoli-31/

 

    Тести ЗНО «Біологія» минулих років (онлайн режим самостійного тестування) https://course.besmart.study/course/testyi-zno-po-biologii/

 

Сайт 10 min School

Курси відеолекцій,  презентації для 10 і 11 класів

http://www.10minclass.com/

  10 клас Весь курс 10 класу (до 50 відеолекцій) за темами:

 

http://www.10minclass.com/subject/bagrut;biology
  10 клас Вступ. Лекції 001-003

 

http://www.10minclass.com/video/723
  10 клас МОЛЕКУЛЯРНИЙ РІВЕНЬ

ОРГАНІЗАЦІЇ ЖИТТЯ. Лекції 004-0014

http://www.10minclass.com/video/727
  10 клас КЛІТИННИЙ РІВЕНЬ ОРГАНІЗАЦІЇ ЖИТТЯ. Лекції 0015-0033 http://www.10minclass.com/video/737
  10 клас ОРГАНІЗМОВИЙ РІВЕНЬ ОРГАНІЗАЦІЇ ЖИТТЯ.

Лекції 0034-0050

http://www.10minclass.com/video/754
  10 клас Статті (презентації) з біології 10 класу (усього 48) http://www.10minclass.com/articles-subject/bagrut;biology;10_grade
  11 клас 001 НЕСТАТЕВЕ РОЗМНОЖЕННЯ ОРГАНІЗМІВ. РЕГЕНЕРАЦІЯ http://www.10minclass.com/video/771
  11 клас 002 БУДОВА СТАТЕВИХ КЛІТИН У ХРЕБЕТНИХ. ГАМЕТОГЕНЕЗ http://www.10minclass.com/video/772
  11 клас 003 УТВОРЕННЯ СТАТЕВИХ КЛІТИН У РОСЛИН. РОЗДІЛЬНОСТАТЕВІ ТА ГЕРМАФРОДИТНІ ОРГАНІЗМИ http://www.10minclass.com/video/775
  11 клас 004 СТАТЕВИЙ ПРОЦЕС: КОН’ЮГАЦІЯ І КОПУЛЯЦІЯ. ПОРІВНЯННЯ СПОСОБІВ РОЗМНОЖЕННЯ ОРГАНІЗМІВ http://www.10minclass.com/video/776
  11 клас 005 ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ГЕНЕТИКИ. ЗАКОНИ МЕНДЕЛЯ http://www.10minclass.com/video/773
  11 клас 006 МОНОГІБРИДНЕ СХРЕЩУВАННЯ. ПРОМІЖНИЙ ХАРАКТЕР УСПАДКУВАННЯ. ОСОБЛИВОСТІ УСПАДКУВАННЯ ГРУП КРОВІ http://www.10minclass.com/video/774
  11 клас 007 ДИГІБРИДНЕ СХРЕЩУВАННЯ. ЗАКОН НЕЗАЛЕЖНОГО КОМБІНУВАННЯ ОЗНАК http://www.10minclass.com/video/779
  11 клас 008 ГЕНЕТИКА СТАТІ. УСПАДКУВАННЯ ОЗНАК, ЗЧЕПЛЕНИХ ЗІ СТАТТЮ http://www.10minclass.com/video/777
  11 клас 0010 МЕТОДИ ГЕНЕТИЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ http://www.10minclass.com/video/780
  11 клас 0011 ВЗАЄМОДІЯ АЛЕЛЬНИХ І НЕАЛЕЛЬНИХ ГЕНІВ. ПОЗАЯДЕРНА СПАДКОВІСТЬ http://www.10minclass.com/video/781
  11 клас 0012 РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ТИПОВИХ ЗАДАЧ З ГЕНЕТИКИ http://www.10minclass.com/video/782
  11 клас 0013 РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ТИПОВИХ ЗАДАЧ З ГЕНЕТИКИ (ПРОДОВЖЕННЯ) http://www.10minclass.com/video/783
  11 клас 0014 СПАДКОВА МІНЛИВІСТЬ (КОМБІНАТИВНА І МУТАЦІЙНА) http://www.10minclass.com/video/784
  11 клас 0015 ВИДИ МУТАЦІЙ. МУТАГЕНИ http://www.10minclass.com/video/786
  11 клас 0016 РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА ВИЗНАЧЕННЯ ВИДУ МУТАЦІЙ http://www.10minclass.com/video/785
  11 клас 0017 МОДИФІКАЦІЙНА МІНЛИВІСТЬ. ВИВЧЕННЯ МІНЛИВОСТІ У РОСЛИН http://www.10minclass.com/video/788
  11 клас І далі уроки 0018 – 0031  
  11 клас Статті (презентації) з біології 11 класу (усього 68) http://www.10minclass.com/articles-subject/bagrut;biology;11_grade
 

Спеціальні навчальні курси

    Навчальний курс «АВТОСТОПОМ ПО БІОЛОГІЇ» https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-Osvitoria+BIO+1/about
    Навчальний курс «БІОЛОГІЯ: РОСЛИНИ, ГРИБИ ТА ЛИШАЙНИКИ» https://courses.ed-era.com/courses/EdEra/b102/B102/about
Різні матеріали
    Розбір ЗНО-2019 з біології https://www.youtube.com/watch?v=L17KfNKQTOI

 

 

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО НАВЧАННЯ ЗМІСТУ ГЕОГРАФІЇ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

 

На період призупинення освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти з 13.03 по 03.04.2020 Комунальний заклад Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти рекомендує забезпечити виконання навчальних планів освітніх програм з географії шляхом:

перерозподілу навчальних годин за рахунок резервного часу та інтенсифікації освітнього процесу;

– використання різних форм дистанційного навчання.

Перерозподіл навчальних годин та інтенсифікація освітнього процесу є можливими за рахунок:

  • об’єднання навчальних тем або укрупнення дидактичних модулів;
  • оглядового або самостійного вивчення навчального матеріалу, який не є базовим;
  • використання технологій активного навчання, зокрема проєктної діяльності;
  • використання резервних годин навчальної програми та годин, передбачених на проведення окремих уроків з підготовки до тематичного оцінювання, корегування знань та умінь тощо.

При цьому результати роботи над проєктами (дослідженнями) учні можуть виконати в формі мультимедійної презентації, буклету, газети, постеру, фотоколажу тощо.

Відповідно до освітніх програм для самостійного опанування учнями та виконання практичних і проєктних робіт (досліджень) пропонуємо наступний навчальний матеріал та теми:

  Навчальний матеріал  Теми проектних та практичних робіт
6 клас Води суходолу – поверхневі і підземні. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина. Найдовші, найбільші за площею басейни й найповноводніші річки світу. Пороги і водоспади. Живлення, водний режим і робота річок. Дослідження 1. Значення вод суходолу для природи і людини.

Дослідження 2. Охорона вод своєї місцевості

Практична робота 6. Позначення на контурній карті назв річок та озер

Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші і найглибші озера земної кулі.
Болота, особливості їх утворення та поширення. Штучні водойми і водотоки: ставки, водосховища, канали.
7 клас Географічне положення. Поділ Євразії на дві частини світу. Дослідження та освоєння материка. Практична робота 10. Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії.

Практична робота 11. Визначення типів клімату в межах помірного кліматичного поясу Євразії за допомогою кліматичних діаграм. Дослідження 4. Здійснення уявної подорожі уздовж 50-ї паралелі: складання карти маршруту з позначенням країн, природних об’єктів та природних комплексів.

Тектонічна будова. Рельєф, роль внутрішніх і зовнішніх сил в його формуванні. Корисні копалини
Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. Води суходолу.
8 клас Використання природно-ресурсного потенціалу України. Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення. Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Моніторинг навколишнього середовища. Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості. Дослідження 8. (за вибором) Вплив компонентів природи на здоров’я людини. Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини.

Практична робота 10. Позначення на контурній карті об’єктів природно-заповідного фонду України.

9 клас Виробництво харчових продуктів, напоїв. Чинники розміщення підприємств, що виробляють харчові продукти. Харчова промисловість в Україні. Виробництво харчових продуктів у своєму регіоні. Дослідження 1. Українські та імпортні продукти в споживчому кошику вашої родини.

Дослідження 2. Традиційні продукти харчування в Україні та країнах сусідах.

Дослідження 3. Виробництво харчових продуктів у своєму регіоні.

Виробництво продуктів харчування в світі: сучасні тенденції, вплив глобалізації та національних традицій, взаємозв’язок з агробізнесом. Традиційні виробництва харчових продуктів окремих країн світу. Дослідження 1. Роль ТНК у харчовій промисловості світу.
10 клас Особливості економіки країн Америки. Роль американських ТНК в економіці регіону. Первинний сектор економіки. Сільське господарство: вплив природних, історичних чинників та глобалізації на спеціалізацію. Лісове господарство. Вторинний сектор економіки. Основні осередки промисловості в регіоні. Практична робота

5. Складання картосхеми типології країн Америки за рівнем їх економічного розвитку.

 

Орієнтовні теми для досліджень (за вибором)

1. «Бананові республіки»: типові ознаки та сучасний розвиток.

2. Панамериканське шосе – дорога через три Америки.

Третинний сектор економіки. Найважливіші міжнародні транспортні магістралі, вузли. Нерівномірність економічного розвитку  субрегіонів Америки. Особливості їх участі в міжнародному поділі праці. Зв’язки України з країнами Америки. 3. Туризм як чинник розвитку країн Карибського басейну.
11 клас Сучасна географія виробництва транспортних засобів, електроніки, фармацевтичної продукції, чинники участі національних економік у глобальних ланцюгах доданої вартості.

Виробництво текстилю, одягу, взуття: сучасна просторова організація, чинники міжнародної спеціалізації.

Сучасні транспортно-логістичні системи та інформаційно-комунікаційні мережі як інфраструктурний каркас глобальної економіки.

Світовий ринок інвестицій і фінансів. Туризм.

Формування  «інформаційного суспільства».

Практична робота

8. Позначення на контурній карті (знаками руху)  глобальних ланцюгів доданої вартості «видобування алюмінієвої сировини – виробництво глинозему – виробництво первинного алюмінію – споживання алюмінію».

 

 

 

Дослідження

1. Світовий ринок патентів: лідери й аутсайдери.

2. Роль транснаціональних компаній у розвитку машинобудівних та хімічних виробництв в Україні

Географічні складники політичної географії: географічний простір, території, географічні місця. Політичні складники: політичні інституції, політичні відносини, «сила». Територіально-політичні системи національного і наддержавного рівнів.

 

 

 

Перед виконанням проєкту варто запропонувати для спільного обговорення критерії його оцінювання (при розробленні критеріїв мають ураховуватися вікові особливості учнів).

                 Організації дистанційного навчання є можливою шляхом використання асинхронного навчання, за якого учасники освітнього процесу не спілкуються в режимі реального часу, а обговорюють окремі етапи роботи через інтернет-ресурси та інші засоби дистанційної комунікації, зокрема:

– E-mail дистанційне навчання, що здійснюється через листування вчителя і учнів через мережу Інтернет.

Класичний варіант E-mail навчання передбачає отримання учнем щоденних в один і той же час поштових повідомлень, що містять невелику кількість текстового матеріалу та перевірочні питання до нього. До листа також можуть входити активні посилання на додаткові матеріали (статті з періодичних видань, оригінальні тексти, презентації, відео фрагменти), що їх можна переглянути в мережі Інтернет. Для спрощення доставки матеріалів до учнів можна надсилати їх усім учасникам навчання одним листом, указавши їхні електронні адреси через крапку з комою в рядку адресування. За наслідками завершення періоду дистанційного навчання учню надаються перевірочні завдання, що складено з питань, які надавалися під час вивчення окремих тем навчального матеріалу.

Навчання на платформах соціальних мереж, за яким в обраній соціальній мережі створюється окрема група (коло, спільнота), де вчитель може розмістити навчальний матеріал. Це можуть бути як його власні матеріали, так і матеріали інших авторів з теми, що розміщено в Інтернеті чи в тій же соціальній мережі. Учням пропонується опрацювати матеріал та виконати рекомендоване вчителем завдання. При цьому краще використовувати завдання, що потрібно обговорювати, хоча, допускаються і розрахункові завдання.

При такій формі асинхронного спілкування матеріали і відповіді є доступніими всім учасникам освітнього процесу, але, за необхідності, учитель може звернутися до учня через панель швидких сповіщень (чат).

Слід зазначити, що характер створеної спільноти має бути таким, щоб учитель мав можливість керувати сторінкою і вилучати невдалі матеріали і коментарі, що розміщують на ній учні. Також для зручності можна обрати формат спільноти з обмеженим доступом (тільки для учасників спільноти).

Можливим є використання синхронного дистанційного навчання, що передбачає від учасників навчального процесу одночасної присутності у віртуальному середовищі хмарного сервісу або програми.

Така форма навчання здійснюється через різноманітні сервіси для online спілкування (Skype, GoogleTalk, спільні документи). Проте організація такої форми роботи може бути досить складною при великій кількості учасників освітнього процесу (безкоштовні сервіси для спілкування підтримують невелику кількість учасників, не всі учасники можуть своєчасно під’єднатися через технічні труднощі чи швидкість інтернет-зв’язку тощо). Тому цю форму доцільніше використовувати для проведення навчальних занять та надання окремих консультацій за умови, якщо в класі невелика кількість учнів та існує можливість спілкування в реальному часі, або як додатковий елемент іншої форми асинхронного дистанційного навчання. Наприклад, учні поділяються на групи, кожній з яких надається завдання скласти спільний навчальний матеріал, розташований на сервісі спільних документів. Тоді учасники групи самі зв’язуються між собою для виконання завдання, а результати його виконання вчитель може спостерігати в обраному хмарному середовищі або отримати його від учнів електронною поштою.

При організації дистанційного навчання мають враховуватися матеріально-технічні можливості, зокрема:

  • сайт навчального закладу;
  • використання електронної пошти, соціальних мереж;
  • блог педагога тощо.

У ході організації дистанційного навчання з географії пропонуємо скористатися  сайтами:

  1. geograf.com.ua;
  2. classtime.com;
  3. LearningApps.org;
  4. https://geographer.com.ua/book

При цьому джерельною базою навчального матеріалу, рекомендованого учням для опанування, можуть бути підручники, робочі зошити (якщо вони використовуються вчителем), власноруч розроблені матеріали, матеріали інших авторів тощо.

З метою підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання, забезпечення самостійної перевірки рівня розвитку географічної компетентності учням також можна рекомендувати такий вид роботи як  розв’язування тестових завдань, для чого варто скористатися сайтом https://www.znonasharu.org.ua/.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО НАВЧАННЯ ЗМІСТУ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ, ПРЕДМЕТУ “ТЕХНОЛОГІЇ” УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Інтернет-навчання як основа безперервної освіти націлене на оволодіння школярами навичок самостійної освітньої роботи, на формування в учнів ключових компетентностей. Специфіка Інтернет-навчання, що базується на телекомунікаційних технологіях, Інтернет-ресурсах і послугах, впливає на способи відбору і структуризації змісту, способи реалізації тих чи інших методів і організаційних форм навчання, що суттєво впливає на функціонування всієї системи. Учень відбирає й оброблює інформацію, обирає об’єкт (виріб), технологію виготовлення, спираючись власне бачення проблеми та досвід. Роль мережевого учителя полягає в тому, щоб допомогти учням, стимулювати їх до самостійних роздумів, новим поглядам на досліджуваний об’єкт, предмет. Водночас учитель і учень залишаються учасниками цього процесу в активному діалозі.

Дистанційне навчання – форма організації і реалізації освітнього процесу, за якою його учасники здійснюють навчальну взаємодію принципово і переважно на відстані, яка не дозволяє і не передбачає безпосередню навчальну взаємодію учасників.

Інструменти спілкування у дистанційному навчанні

Електронна пошта – це стандартний сервіс інтернету, що забезпечує передавання повідомлень, як у формі звичайних текстів, які в інших формах (програмах, графіці, звуках, відео) у відкритому чи зашифрованому вигляді. У системі освіти електронна пошта використовується для організації спілкування учителя та учня, а також учнів між собою.

Форум – найпоширеніша форма спілкування учителів і учнів у дистанційному навчанні. Кожний форум присвячений будь-якому проєкту або темі. Модератор форуму (мережевий учитель) реалізує обговорення, стимулюючи питаннями, повідомленнями, новою цікавою інформацією. Програмне забезпечення форумів дозволяє приєднати різні файли певного розміру. Кілька форумів можна об’єднати в один великий. Наприклад, під час роботи малої групи учнів над проєктом, створюються форуми для кожної окремої групи з метою спілкування під час проведення дослідження над вирішенням поставленого для даної групи завдання, потім – обговорення загальної проблеми проекту усіма учасниками навчального процесу (веб-конференція).

Чат – спілкування користувачів мережі в режимі реального часу, засіб оперативного спілкування людей через інтернет. Є кілька різновидів чатів: текстовий, голосовий, -аудіо -відеочат. Найбільш поширений для трудового навчання відеочат (майстер-класи). Голосовий чат дозволяє спілкуватися за допомогою голосу, що під час вивчення певного технологічного процесу у дистанційній формі є важливим моментом.

Блог. Це форма спілкування, яка нагадує форум, де право на публікацію належить одній особі чи групі людей. В Інтернет-курсі з мови технології блогу можна використовувати під час навчання у колективі. Наприклад, автор (один учень чи їх група) виконав певне завдання (твір, есе), яке розміщується на сайті свого мережевого щоденника (блогу), потім автор блогу дає можливість іншим учням прочитати і прокоментувати розміщений матеріал. У учнів з’являється можливість обговорення й оцінки якості публікації і коментарів іноземною мовою, що сприяє розвитку мовленнєвих навичок.

Середовище Classroom дозволяє організувати онлайн навчання, використовуючи відео, текстову та графічну інформацію, різні додатки Google. Вчитель має можливість контролювати, систематизувати, оцінювати діяльність, переглядати результати виконання вправ, застосовувати різні форми оцінювання.

Соціальні мережі та Viber дозволяють створювати закриті групи, чати, обговорення тем, завдань, проблем, інформації.

Перелік освітніх джерел та онлайн платформ на допомогу педагогам в організації дистанційного навчання

Студія онлайн-освіти Educational Era https://www.ed-era.com/

iLearn (https://ilearn.org.ua/) – цікаве, безкоштовне і доступне 24/7 навчання:  онлайн курси з основних предметів.

Prometheus https://prometheus.org.ua/ Онлайн курси України і світу із різних предметів та різноманітних напрямків для вчителів та учнів.

Каталог електронних освітніх ресурсів Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка http://urok.ippo.kubg.edu.ua/

Диски та скачування з сайту ліцензійних МОН е-підручників (педагогічні програмні засоби, тести, лабораторні практикуми та інше) http://rozumniki.net/

Нова школа -навчальні диски для школярів (каталог ресурсів  усіх предметів) http://novashkola.com.ua/

Електронні версії підручників https://e-pidruchnyky.net/

Скановані підручники та відеоуроки

Додатково

Загальні ресурси підготовки учнів

Тестування

Рекомендації учителям трудового навчання:

  • використовувати платформи без додаткових реєструвань, які не потребують додаткових налаштувань та навичок;
  • застосовувати у роботі електронні зошити (зразок https://zoshit-z-trudovogo.blogspot.com/?fbclid=IwAR08mNa6spX0EKTLPZTi9irDg0VwtZTnaQdTma6vfWBFUIHhsKHuu-_vwkc)
  • пропонувати завдання пов’язане з підготовкою до захисту проєкту, орієнтовний перелік слайдів презентації:
  1. Назва проекту, виконавець.
  2. Обґрунтування вибору виробу.
  3. Вимоги до виробу.
  4. Банк ідей та його аналіз.
  5. Ескіз виробу.
  6. Матеріали та обладнання.
  7. Технологічна послідовність виготовлення виробу.
  8. Розрахунок орієнтовної вартості витрачених матеріалів.
  9. Висновки.
  • упроваджувати вивчення технологічного процесу виготовлення виробів у режимі відео майстер-класів;
  • для учнів 9 класів надавати перевагу виконувати соціально значущі проекти;
  • виділити години на вивчення розділу «Технологія побутової діяльності».

 

Відповідно до  оновленої програми з трудового навчання затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 №, 804,  10 – 11 класи – навчальна програма «Технології 10-11 класи (рівень стандарту)» затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407 вчитель має вибір самостійно вибирати техніки виготовлення та оздоблення з запропонованого переліку чинної програми, а також вивчати нові техніки, які не увійшли до програми. Тому кожний вчитель самостійно планує свою роботу на навчальний рік виходячи з програмного переліку.     Вважаємо за доцільне вчителю вибрати під час карантину  на самостійне опрацювання нову техніку виготовлення виробу та оформити як проект відповідно до можливостей використання інтернет мережі та набутих знань, умінь та навичок учнями. Пропонуємо як варіант для:

  • 5 – 6 класів – технологія ниткографії (викладування ниток на заготовленому малюнку за допомогою клею та ниток), як основну техніку, а оформлення рамочки як додаткову або навпаки.
  • 7 – 8 класи – джутова філігрань (оформлення вази для квітів, виготовлення серветниці та ін.)
  • 9 клас – технологія ландшафтного дизайну (оформлення пришкільної території клумбами, які квітують безперервно ціле літо, садово-парковими виробами) Нове життя старим речам – діти самостійно конструюють виріб використовуючи набуті знання, вміння та навички (сумочки для продуктів, шпаківні з пластикових пляшок інші вироби речей, які були вжитку  і на свій розсуд)
  • Якщо ж в учнів немає доступу до інтернет ресурсу то вчитель на свій розсуд за допомогою смс повідомлень дає завдання на оформлення проекту з основної техніки, а після карантину допрацюють додаткову техніку.
  • 10 – 11 класи – підготувати презентації з модуля «Дизайн предметів інтер’єру», «Техніки декоративно-ужиткового мистецтва» Причому кожен учень отримує індивідуальне завдання через смс повідомлення.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО НАВЧАННЯ ЗМІСТУ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ «МИСТЕЦТВО»

УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

 

Під час запровадження карантину, у період із 13.03.2020 до 03.04.2020 року у закладах загальної середньої освіти, рекомендуємо проводити навчання за допомогою технології дистанційного навчання.

Для ознайомлення учнів з творами мистецтва, пропонуємо онлайн екскурсії, скориставшись інтерактивними посиланнями:

http://incognita.day.kyiv.ua/museums.html;

http://art-school.ks.ua/%D1%96%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1% 80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F/%D0%BC%D1%83D0% B7%D0%B5%D1%97-%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D1%83/;

https://naurok.com.ua/post/8-variantiv-nezabutno-virtualno-ekskursi.

З класичною музикою, відповідно до програми, можна ознайомитися за посиланнями:

https://classical.suspilne.media/32;

https://bestradio.fm/ukr/usa/771-easyclassicalradio.html

https://classical.suspilne.media.

Також, рекомендуємо, використовуючи  Skype, Viber, давати учням творчі завдання: «Зробити замальовку…»; «Зобразити свої враження від прослуханої музики у малюнку», «Передати свої враження від віртуальної екскурсії до музею … у вірші, творі, тощо».

Корисним також буде перегляд фільмів про життя та творчість відомих художників та музикантів (https://kino-teatr.ua/uk/main/online_film.phtml)

 

«Мистецтво 10 (11) клас» учні можуть вивчати під час карантину самостійно, заходячи за посиланням на платформу видавництва «Ранок», працювати за посібником:

  1. Сєрих Л. В., ЧуркінаВ. Г., Мельник С. А. Мистецтво. 10 (11) клас. Конспекти уроків. Харків: Вид-во «Ранок», 2020. 228 с. Серія «Інтерактивний урок».

Для цього зайти на платформу за посиланням URL:http://interactive.ranok.com.ua/course/serednya-ta-starsha-shkola/mistetstvo-10-klas , знайти потрібний розділ, підрозділ, урок та виконати завдання.

 

Учні 5-7 класів, вивчаючи образотворче мистецтво самостійно під час карантину, можуть опановувати матеріал за посиланнями:

  1. Уроки малювання он-лайн для дітей. URL:https://pustunchik.ua/ua/treasure/draw

 

  1. 20 спонтанних технік малювання для дітей. URL:https://pedpresa.ua/148093-20-spontannyh-tehnik-malyuvannya-dlya-ditej.html

 

  1. Малювання для дітей – вчимось малювати. URL:https://childdevelop.com.ua/worksheets/tag-drawing-skills/

 

  1. Покрокова інструкція, як намалювати людину. URL:http://kulia.com.ua/master-klass/pokrokova-instruktsiya-yak-namalyuvaty-lyudynu/

 

  1. Вчимося малювати сонях – You Tube. URL:https://www.youtube.com/watch?v=mO62bw5OGeI

 

  1. Зі мною можна намалювати все. URL:https://vezha.ua/zi-mnoyu-mozhna-namalyuvaty-vse-vinnytska-hudozhnytsya-anna-borachuk-video/

 

  1. 7 технік малювання аквареллю для початківців. URL:https://zrk.ua/blog/masterclass/847

 

Та багато іншого матеріалу, коли діти можуть вчитися малювати самостійно.

Якщо є електронний журнал, то за умови надсилання завдань учнями на електронну пошту вчителя або по Вайберу, можна отримати результати і оцінку.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ДИСТАНЦІЙНОГО ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Під час карантину ефективним буде проведення самостійних занять з фізичними вправами протягом дня в умовах, у яких мешкає школяр.

До основних форм самостійних занять відносять:

  • ранкову гігієнічну гімнастику;
  • фізичні вправи протягом дня;

Ранкова гігієнічна гімнастика – це комплекс фізичних вправ, характер яких та форма проведення різноманітні й залежать від мети занять. Якщо розглядати ранкову гігієнічну гімнастику як засіб підняття функціональних можливостей організму, що були знижені під час сну, то достатньо виконувати її протягом 10-15 хв., застосовуючи прості вправи, які не викликають відчуття втоми. Загальний принцип побудови комплексу полягає в тому, щоб забезпечити участь основних м’язових груп в русі, що в свою чергу активно впливає на роботу внутрішніх органів. У комплекс ранкової гігієнічної гімнастики потрібно також включати вправи як на дихання, так і на гнучкість. Потрібно уникати виконання вправ статичного характеру, із значним обтяженням, на витривалість (наприклад, тривалий біг до втоми).

Ранкова гігієнічна гімнастика має особливе значення під час переходу організму людини від стану сну до бадьорості, здатності підвищення тонусу нервової та м’язової систем, працездатності, її потрібно виконувати кожного дня всім учням. Завданням ранкової гігієнічної гімнастики є стимулювання ряду фізіологічних функцій організму, які, звичайно, під час сну трохи послаблюються, загальмовуються. Це, насамперед, стосується діяльності серцево-судинної і дихальної систем. У результаті проведення ранкової гігієнічної гімнастики швидко підвищується загальний тонус організму, пожвавлюється діяльність серцево-судинної системи, внаслідок чого ліквідуються вогнища застійної, депонованої крові, зокрема, у черевній порожнині. Посилюється функція дихання: збільшується його глибина, поліпшується легенева вентиляція. Покращується також і діяльність шлунково-кишкового тракту, нирок, поліпшуються процеси обміну речовин тощо.

Фізичні вправи протягом дня забезпечують попередження стомлення, сприяють підтримці працездатності тощо.

Вибір кількості занять фізичними вправами в тиждень, залежить в значній мірі від мети самостійних занять. Для підтримки фізичного стану на досягнутому рівні досить займатися два рази на тиждень, для його підвищення – не менше трьох разів, а для досягнення помітних спортивних результатів – 4-5 разів на тиждень і більше.

Тренуватися потрібно через 2-3 год після прийому їжі. Не рекомендується тренуватися вранці, відразу після сну, натщесерце, а також пізно ввечері.

Самостійні тренувальні заняття проводяться за загальноприйнятою структурою: підготовча частина (розминка), основна (виконання вправ, основне навантаження) і заключна частина (відновлення організму).

Під час самостійних занять фізичними вправами учням варто слідкувати за самопочуттям. У разі виникнення симптомів простудних захворювань заняття потрібно негайно припинити, повідомити про погіршення самопочуття батькам і звернутися до лікаря.

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *